Wat een onwerkelijke, bizarre dagen zijn dit voor ons allemaal. We zijn gewend om elkaar elke dag te zien, samen de wods te doen, samen te zuchten over Melvin zijn flauwe grappen of mopperen over de burpees, high fives geven na een wod of veel te lang in de chill ruimte zitten met een kopje koffie. Maar ondanks dit allemaal weten jullie onze community, en jullie fitness, staande te houden! Elke dag krijgen jullie een wod (of twee als Melvin in een enthousiaste bui zit…joepie…) met een filmpje erbij. Maar het is aan jullie om echt aan de slag te gaan, en we wilde graag even horen hoe het jullie afgaat!

We hebben een paar van jullie gevraagd over hoe jullie het thuis-sporten ervaren.

Hoe ziet jouw ‘ home-gym’ eruit? 

 

Deze leden hebben ruimtes bij hun thuis weten om te toveren naar een home-box!

Dieuwertje: Ruimte die over is in mijn appartement.

Chris:

Adriaan en Margit: Onze home-gym is de achtertuin:

Imra: Mijn Home-gym is buiten in de tuin:

Mitchel: Ik rol mijn yoga-maatje uit, en dan is de woonkamer de plek waar ik los ga

We hebben ook een aantal leuke films en live-wods gezien in achtertuinen, speeltuinen en in lege werk locaties.

 

Wat is je lievelings home-wod oefening?

Dieuwertje: Buikspieroefeningen Ja duhh, je bent ook ‘zondagochtend buikspier juf’ 

Adriaan: Deck of cards met wisselende movements

Margit: Tot nu toe ga ik 4-5x in de week 4km hardlopen. Daarna doe ik jullie WOD of een variatie daarop. Het liefst daarnaast nog een squat variatie. Ik heb niet echt een lievelings oefening- variatie vind ik het leukst.  

Chris: Squats, touwtje springen en met de stang oefeningen doen. Ik fiets momenteel ook veel:

Imra: Ik heb momenteel geen favoriet, ik zoek naar afwisseling en vind een combinatie van hardlopen en bijvoorbeeld dumbell-presses en -squats leuk:

Willem en Marnejaeike: Onze lievelings WOD is de WOD met kaarten. Deze doen we regelmatig. Het fijnste aan deze WOD is, is dat je eigen oefeningen erin kunt zetten. Hierdoor hebben we veel variatie en blijft de WOD fris.

Mitchel: Ik doe meestal buikspieren, squats of push ups omdat die goed kunnen zonder extra hulpmiddelen. Die vind ik dan ook het fijnste. Ik vind rennen niet super, maar met mooi weer vind ik het wel oke. Ik ben er niet goed in, dus moet ik juist rennen enzo trainen. Nou Mitchel, met dit weer is er geen excuus meer he?

 

Wat motiveert jou om te sporten?

Dieuwertje: Fit te blijven voelen en in vorm blijven 

Adriaan: Het houdt me fit en het zorgt dat m’n hoofd leeg gaat

Chris:  fit blijven en doordat Crossfit filmpjes maakt actief te blijven.

Margit: Ik wil mijn conditie en kracht een beetje op peil houden, zodat als ik straks weer ga Crossfitten ik niet te ver ben afgezakt. Qua conditie lukt dit redelijk, kracht vind ik lastiger. 

Imra: Juist nu we minder kunnen ondernemen heb ik echt behoefte aan bewegen en sporten. Daarnaast wil ik natuurlijk niet voor paal staan als we straks weer in de box kunnen trainen. 

Willem en Marnejaeike: De motivatie halen we uit verschillende dingen. Natuurlijk hebben we elkaar om te motiveren, daarnaast hebben we beide een zit beroep en willen we blijven bewegen. Ook de (live) WOD motiveert ons om aan de slag te gaan

Mitchel: Ik vind bewegen sowieso wel belangrijk, maar ik haal ook wel steun uit de app. Als iedereen lekker bezig is, motiveert dat wel extra om zelf ook weer even een uurtje je best te doen. Ja ja, zelfs kersverse Papa Mitchel blijft lekker doortrainen!

Kijk, hier krijg je toch spontaan motivatie van?! 

Brb, ga even een paar squats doen. 

Voor velen is het ook lastig om motivatie te vinden, we hear you! Prioriteiten geven aan andere dingen is ook geen probleem. Stok achter de deur nodig? Regel een skype date met een crossfit buddy (of coach, die kunnen soms een schop onder de kont gebruiken) om samen de home Wod te doen! 

 

Wat is je grootste home wod blooper? 

Dieuwertje: Nog niet gehad gelukkig. Alles is nog heel hier.

Adriaan: Na 5 dagen pullups doen met een stang in de deuropening ontdekken dat het kozijn is gescheurd door de pullups.

Margit: We hebben een scheur in de deurpost gekregen door de pull-up bar, hopelijk is het kozijn niet ontzet 

Imra: Toeterend langsrijdend verkeer… Het is soms toch een beetje ongemakkelijk om in het zicht buiten te sporten..

Willem en Marnejaeike: Tot nu toe hebben we alleen last van een buurman die tijdens het trainen op de muur klopt. Erg irritant. Nou inderdaad, snap er niks van….

Mitchel: Murph met Bertjan…heb een week niet normaal kunnen lopen.

 

Welke creatieve oplossingen heb je bedacht om een oefening uit te kunnen voeren? 

Dieuwertje: Wat schuiven om meer ruimte te krijgen voor touwtje springen, de tafel gebruiken als pull up rek.

Adriaan en Margit: Nog op zoek naar een creatieve oplossing of plek nu dat er geen pull up bar meer is. 

Willem en Marnejaeike: Zelfgemaakte box:

Mitchel: ik heb menig speeltuintje opgezocht en daar tussen de jeugd mijn oefeningen gedaan. Verder heb ik niet echt met boodschappentassen ofzo staan leuren 😉 

 

Heb je specifieke doelen of oefeningen waar je thuis aan werkt?

Veel van onze leden willen hun ‘fitheid’ en gezondheid behouden. Maar ook een aantal gebruiken de tijd thuis om aan specifieke doelen te kunnen werken:

Dieuwertje en Adriaan willen voornamelijk fit blijven. 

Margit: Weer toewerken naar 10km hardlopen. Buikspieren en squats trainen – vooral spanning onderin bij squaten en netjes squaten. Straks wil ik zoeken naar trainingen voor meer explosiviteit in benen.

Chris: Conditie, kracht oefeningen is minder goed uit te voeren. Nou zo te zien ben je goed bezig Chris!! Ik fiets nu ook veel. Zoals je vrijdag hebt kunnen zien. Jaa, topper! Ik zie ook veel leden zich bij Strava aanmelden. Ik vind dat jullie een goede oplossing hebben bedacht voor het invullen van de trainingsdagen. Ga vooral zo door!

Imra: Vooral conditie, hardlopen in combinatie met andere oefeningen.

Willem en Marnejaeike: We werken momenteel erg breed maar zien vooral de buikspieren en conditie elke dag terug komen

Mitchel: Ik werk aan de core strength. Zoals je weet was ik daar voor de kerst druk mee, ging vrij slecht…en nu heb ik dat weer opgepakt. 

 

Wat mis je het meest van de box?

Dieuwertje: De mensen en het “verplichte” stukje als je je hebt ingeschreven, dus dat je jezelf niet meer hoeft te motiveren om te gaan sporten want je hebt je ingeschreven dus ga je gewoon

Adriaan: Het gezamenlijke sporten en de vrijheid om alle movements gewoon te kunnen doen. Gewichten mis ik ook!

Chris: Gezamenlijk trainen en de gezelligheid

Margit: Het sociale contact, de gezelligheid, samen trainen en de stok achter de deur van geregeld trainen. Consequent trainen vind ik nu lastiger. En al het materiaal! Wat een luxe!

Imra: Waar moet ik beginnen? 😉 De gezelligheid, de zware gewichten, het stukje competitie, de buddy/team-workouts en zelfs de air-bike en de grapjes van Melvin… nou dan moet je de box wel heel erg missen als je dat ook al mist. Maar geen zorgen, hij kropt al zijn vreselijke flauwe grapjes op voor als hij jullie allemaal weer kan zien. Maak borst maar nat…

Willem en Marnejaeike: Het meeste missen we de mensen. De lol die we met ons allen hebben, praatje vooraf en na de tijd. Daarnaast missen we momenteel een barbell. Deze zouden we nog graag aan de collectie toe willen voegen

Mitchel: Ik mis de sociale contacten, maar ook de extra motivatie. Naar de box ga je om te trainen. Thuis merk ik dat ik eerder een tandje rustiger doe, terwijl ik in de box juist alles probeer te geven. De externe motivatie mis ik wel. Daarnaast ook de diversiteit in oefeningen (materiaal etc).

 

Waar kijk je het meest naar uit als de box weer open is? 

Dieuwertje: De mensen en het elkaar weer kunnen uitdagen 

Adriaan: Klaarmaken voor de BOA . Maar nog meer gewoon weer fijn de wods doen!

Chris: Dat iedereen gezond deze periode doorkomt en dat we daarna weer actief met crossfit bezig kunnen zijn. 

Margit: Iedereen weer te zien en samen trainen. Weer met stang te kunnen trainen. 

Imra: Ik kijk er het meeste naar uit om weer samen te kunnen trainen!

Willem en Marnejaeike: We kijken het meeste uit naar de eerste wod, rennen om de juiste gewichten te bemachtigen en vooral de gezelligheid.

Mitchel: Toch de pull-ups, de leg raises en de verhalen van de andere thuis sporters. Hoe ging het hen af en wat hebben zij allemaal gedaan. 

 

Wij genieten ervan om te zien hoe hard jullie werken en hoe innovatief jullie zijn met het sporten in jullie woonkamers, omgetoverde speelkamers of speeltuintjes. Een dikke virtuele high five voor jullie allemaal! En voor velen is het thuis sporten ook lastig vorm te geven- lastig om tijd hiervoor te maken, motivatie te vinden, werknemer en juf te spelen en CrossFit atleet te zijn..dat snappen wij heel goed. Wij vinden het ook lastig zonder jullie en de box 🙁 

Naar alle atleten die aan het werk zijn, thuis werken, thuis-juf of -meester zijn, alleen thuis zitten, uit verveling klussers- we missen jullie, wensen jullie heel veel sterkte en gezondheid toe! Gun jezelf ook tijd voor jezelf (waar het kan, of samen met je isolatie-genoten) om in beweging te gaan. Succes in deze rare tijd, en voor nu tot snel tijdens de zoom-lessen. En hopelijk ‘ before you know it’  in de box! 

Wij wensen jullie allemaal heel veel succes met je workouts vanuit je thuis-box. Maar we hopen natuurlijk dat we zo snel mogelijk weer samen kunnen trainen in de box. Tot snel lieve atleten! 

Groetjes, Team CrossFit Leeuwarden