CrossFit is een intensieve en afwisselende fitnessvorm die kracht- en conditietraining combineert. Hierdoor worden nagenoeg alle onderdelen van het lichaam getraind. CrossFit is evidence based. Dit betekent dat het bewezen efficiënt, veilig en effectief is. En dat het de kwaliteit van bewegen en leven vergroot. Niet voor niets wordt CrossFit door veel eenheden van de brandweer, politie en het leger verkozen boven eigen trainingsprogramma’s.

Profijt in het dagelijks leven

Bij CrossFit draait het niet om een luxe sportaccommodatie of de nieuwste machines en apparaten. CrossFit is gebaseerd op de basisbewegingen van het mensenlijk lichaam, zoals: tillen, duwen, gooien, springen, klimmen en rennen. De oefeningen zijn gebaseerd op ‘functional movements’, oftewel bewegingen die je ook in het dagelijks leven doet.

Kracht en conditie

Hoe je met CrossFit zowel je kracht als conditie traint? Voor krachttraining worden verschillende aspecten gecombineerd, zoals: olympische liften, powerliften en combinaties hiervan. Ook train je veel op basis van je eigen lichaamsgewicht (gymnastics), bijvoorbeeld in de vorm van pull ups en dippings. Je conditie verbeter je door te rennen, roeien of te touwtjespringen. Ook ‘burpees’ zijn een begrip binnen CrossFit.

De kwaliteit van bewegen

De kwaliteit van bewegen staat bij ons hoog in het vaandel. Dus besteden we veel aandacht aan houding en techniek tijdens de lessen. Een les duurt een uur en begint met een uitgebreide warming-up. Daarin bereiden we het lichaam voor op de training. Daarna volgt een blokje techniek/kracht waarbij je, met behulp van aanwijzingen, je techniek verbetert en je kracht vergroot. Laatste onderdeel van de les is de WOD: Workout Of the Day. Een WOD kan 5 tot 40 minuten duren en is altijd gevarieerd. Hierdoor zijn workouts nooit saai. Sommige WOD’s doe je samen met een buddy of in teamverband.