trainen tijdens zwangerschap

CrossFit tijdens en na de zwangerschap – Zwangerschapstraining met het

Veilig en verantwoord sporten als je zwanger bent (geweest) – Voor leden en niet-leden

Veel vrouwen willen blijven sporten als ze zwanger zijn, en na de bevalling zo snel mogelijk weer fit zijn. Een zwangerschap en bevalling vragen echter heel wat van je lichaam. Het is dan ook verstandig om het sporten tijdens en na je zwangerschap verantwoord aan te pakken.

Hoe doe je dat?

CrossFit Leeuwarden biedt in samenwerking met de Core Academy het PowerMama trainingsprogramma aan. Een zwangerschapstraining speciaal voor vrouwen die verantwoord willen sporten tijdens de zwangerschap en/of na de bevalling.

Voordelen van de training tijdens je zwangerschap:

  • Gezonde gewichtstoename
  • Veel voordelen voor de foetus
  • Conditie en kracht gaat minder snel achteruit
  • Minder last van zwangerschapskwalen
  • Fit je bevalling in

Voordelen van trainen na je bevalling:

  • Sneller herstel na je bevalling
  • Diastase (uitwijken van de rechte buikspieren) wordt verkleind
  • Versterken van je core en bekkenbodem
  • Voorkomen van blijvende lichamelijk klachten zoals urineverlies

Startdata:

Het PowerMama Programma duurt 8 weken. De eerstvolgende startdata zijn:

  • 16 oktober 2019 (20.00 uur)
  • 8 januari 2020

Vraag een vrijblijvend intakegesprek aan

Meer weten of een vrijblijvend intakegesprek aanvragen voor onze PowerMama zwangerschapstraining? Neem direct contact op met onze coach Truuske Bailey-de Bruijn, je kunt haar mailen (info@crossfitleeuwarden.nl) maar ook bellen (0681874494) met al je vragen.

Waarom deelnemen aan PowerMama zwangerschapstraining?

Het PowerMama Programma is veel meer dan 8 weken sporten: je bouwt kracht en conditie op en krijgt de informatie die je nodig hebt voor veilig en verantwoord bewegen tijdens en na de zwangerschap, niet alleen in de box maar ook in het dagelijks leven.

Je voorkomt lichamelijke klachten
Als je tijdens je zwangerschap of na je bevalling wilt sporten en niet weet waar je rekening mee moet houden, kunnen er blijvende lichamelijke klachten ontstaan. Bekkenbodemklachten zoals ongewild urineverlies, een diastese (wijking van de buikspieren) of verzakking behoren tot de nare klachten die kunnen ontstaan door verkeerd te trainen.

Om dergelijke klachten te voorkomen en verhelpen hebben je buikspieren en bekkenbodemspieren tijdens en na de zwangerschap extra aandacht nodig. Als je buikspieren na de bevalling nog niet hersteld zijn of je bekkenbodemspieren nog niet sterk genoeg zijn is het van belang daar éérst aan te werken. Tijdens de trainingen van het Powermama Programma wordt hier door middel van verschillende oefeningen aandacht aan besteed. Daarnaast krijg je zelf de nodige informatie en tools om hier zelf rekening mee te houden.

Je blijft fit
Het doel van de trainingen is om fit te blijven tijdens je zwangerschap en je na de bevalling klaar te stomen om (weer) deel te nemen aan reguliere trainingsprogramma’s. Daarnaast maken nieuwe leden kennis met CrossFit. Je hebt na afloop een goede basis opgebouwd op het gebied van kracht en uithoudingsvermogen en je weet waar je op moeten letten tijdens het sporten. Zo beheers je een goede ademhaling, co-contractie spierkorset en heb je een goed bewegingspatroon.

Reacties op het PowerMama Programma bij Crossfit Leeuwarden

“Goede begeleiding, veel uitleg”

“Ik vond de uitleg erg goed en ook dat de oefeningen werden afgestemd op het kunnen van iedere dame”

“Mijn onderbuik is veel sterker geworden, dit voelde ik elke week na de training”

Zo gaan we aan de slag

Het trainingsprogramma richt zich op het opbouwen van kracht en uithoudingsvermogen. We starten met uitleg over houding, diastase en bewegingspatronen. Ook bespreken we de zwangerschap en bevalling en de gevolgen die je daar van kunt ondervinden. We bekijken wat jouw sterke en zwakke kanten zijn en waar je meer aandacht aan kunt geven.

Tijdens de trainingen werken we aan een sterke core, het versterken van grote spiergroepen en de bekkenbodemspieren. Dit alles door middel van functionele bewegingen. Ook worden de fundamental movements van CrossFit zoals air squat, front squat, shoulder press en deadlift, geïntegreerd in de workouts.

Het PowerMama Programma is samengesteld door de Core Academy en is afgestemd met een verloskundige en een bekkenfysiotherapeut. De trainingen worden gegeven door een vrouwelijke coach (Truuske) die verstand heeft van training tijdens en na de zwangerschap waardoor je met een gerust hart mee kunt doen en weet dat alles veilig en verantwoord is.

Voor wie?

De PowerMama zwangerschapstraining is voor vrouwen die zwanger zijn, recent zijn bevallen, en voor vrouwen die tot twee jaar na de bevalling het sporten willen oppakken. Bij een vaginale bevalling zonder complicaties kun je in principe na 6 weken al beginnen met sporten. Bij een keizersnede is dit meestal 8 tot 10 weken. Vrouwen die al aan CrossFit doen of al enige tijd sporten, maar klachten ervaren aan buik, rug, bekken of bekkenbodem, zijn ook welkom om mee te doen.

Het programma is beschikbaar voor zowel leden als niet-leden.

Trainingsdagen en tijden

Het PowerMama Programma duurt 8 weken. De eerstvolgende startdata zijn: 10 februari, 5 april en 4 september 2019.

Waar?

De trainingen worden gegeven bij CrossFit Leeuwarden aan Neptunesweg 28, 8938 AA in Leeuwarden.

Waarom Crossfit Leeuwarden?

Voordelen van het PowerMama Programma bij Crossfit Leeuwarden:

  • Trainen in een kleine groep met veel persoonlijke aandacht
  • Begeleiding door een vrouwelijke coach (Truuske)
  • Trainen met andere (aanstaande) moeders
  • Mooie gelegenheid om kennis te maken met CrossFit
  • Informatie over oefeningen die wel en niet geschikt zijn (en begeleiding)
  • Focus op juiste houding en techniek
  • Aandacht voor ademhaling
  • Samenwerking met een geregistreerd bekkenfysiotherapeut (zie hieronder)

Wij werken samen met een bekkenfysiotherapeut
Tijdens het PowerMama Programma werkt onze coach Truuske samen met geregistreerd bekkenfysiotherapeut Naomi Siraq van Bekken Puls in Leeuwarden. Siraq onderschrijft het belang van sporten tijdens de zwangerschap en na de bevalling. Hierbij is het wel belangrijk gerichte aanpassingen te doen en onder de juiste begeleiding te sporten, bijvoorbeeld met het PowerMama Programma, aldus Siraq.

Een vrijblijvend intakegesprek

Meer weten of een vrijblijvend intakegesprek aanvragen? Neem contact op met onze coach Truuske Bailey-de Bruijn, je kunt haar mailen (info@crossfitleeuwarden.nl) of bellen (0681874494) met al je vragen.

Direct aanmelden

Voor leden:
Aanmelden kan via de WOD app, de kosten bedragen 100 euro (8 trainingen). Nadat je een persoonlijk account hebt aangemaakt kun je de cursus online betalen.

Voor niet-leden:
Voor niet-leden bedragen de kosten (per 1 april 2019) 145 euro (8 trainingen). Je kunt je hier aanmelden of mailen naar info@crossfitleeuwarden.nl.

Let op: Er is een beperkt aantal plekken beschikbaar voor de zwangerschapstraining.

*Deze CrossFit box is gecertificeerd door de Core Academy. Dit houdt in dat hier minimaal één coach aanwezig is die de juiste kennis in huis heeft om vrouwen tijdens en na de zwangerschap goed te begeleiden en hen veilig en verantwoord kan trainen en coachen. Vraag welke coach dit is en laat je adviseren.